Όλα όσα πρέπει να ξέρετε αν είστε νέοι ποδηλάτες

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας επίδοξος ποδηλάτης της πόλης. Είδη, τιμές, απαραίτητος εξοπλισμός, διαδρομές, συμβουλές και μυστικά, για να μη σας γίνει η ζωή… ποδήλατο!

Υποδομές δεν υπάρχουν, η Αθήνα εξακολουθεί να κάνει τη ζωή… ποδήλατο στους τολμηρούς που επιμένουν να κάνουν πεντάλ στους δρόμους της, όμως, παρ’ όλα αυτά, κάτι φαίνεται να αλλάζει. Στην Ελλάδα του αυτοκινήτου και της σχεδόν ανύπαρκτης ποδηλατικής παιδείας, οι απανταχού ποδηλάτες οργανώνονται σε ομάδες και blogs, συναντιούνται, διεκδικούν, έστω κι αν συχνά το έδαφος δεν είναι πρόσφορο. Τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες διαθέτουν ολοκληρωμένα δίκτυα ποδηλατοδρομίων, στην Αττική ο διαδημοτικός ποδηλατοδρόμος μήκους 17 χλμ., που συνδέει 7 δήμους στα βόρεια προάστια, «διακόπτεται» στο ύψος των Μελισσίων, καθώς το δημοτικό συμβούλιο της πόλης καταψήφισε την κατασκευή του με μικροπολιτικά επιχειρήματα. Και αυτό είναι μόλις ένα από τα πολλά παραδείγματα του παραλόγου.

Προφανώς η Αθήνα έχει πολλά χιλιόμετρα να διανύσει ακόμη μέχρι να γίνει Άμστερνταμ. Δεν τη βοηθά η μορφολογία του εδάφους, αλλά ούτε και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το μέσο που θα μπορούσε να αποτελέσει την εναλλακτική πρόταση έναντι του Ι.Χ. για μικρές μετακινήσεις. Το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων στους συρμούς του μετρό έρχεται να προστεθεί στα ελληνικά «παράδοξα». Όπως και να ‘χει, αν φλερτάρετε με την ιδέα να αποκτήσετε το δικό σας ποδήλατο, να ξέρετε πως, παρά τις αντίξοες συνθήκες, βγαίνοντας στο δρόμο, θα δυσκολευτείτε λιγότερο από όσο ίσως πιστεύατε. Κλειδώστε το αυτοκίνητο και, τώρα που μπήκε η άνοιξη, απολαύστε τις βόλτες σας στην πόλη και την εξοχή. Γρήγορα θα καταλάβετε πως δεν είστε μόνοι.

Τι ποδήλατο να αγοράσω;

Το ποδήλατο είναι όπως τα παπούτσια. Πρέπει να το πάρετε στα μέτρα σας και στη συνέχεια να το ρυθμίσετε ανάλογα με τις διαστάσεις σας, ώστε να λειτουργούν σωστά οι μύες και να μην καταπονούνται οι αρθρώσεις σας. Η ερώτηση-κλειδί είναι για ποιο λόγο το χρειάζεστε. Αν πάντως αυτό που ζητάτε είναι ένα ποδήλατο που θα εντάξετε στην καθημερινότητά σας, θα πρέπει να είναι από ένα επίπεδο και πάνω, συνεπώς μην «πέσετε» κάτω από τα 300 ευρώ. «Ενα ποδήλατο δεν είναι ποτέ ακριβό, όσο και αν κοστίζει», λέει η Λυδία Χατζηαλεξίου από τους Φίλους του Ποδηλάτου. «Σε βάθος χρόνου, αποσβένει το κόστος του, γιατί αντικαθιστά το Ι.Χ., τη μοτοσικλέτα ή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

Πόλης

Συνήθως απαιτούν πιο όρθια στάση σώματος, που είναι εξυπηρετική για λίγα χιλιόμετρα. Ο αναβάτης βλέπει αλλά και φαίνεται καλύτερα. Κατά κανόνα, διαθέτουν σχάρα, φώτα, φτερά (για να μη λερώνεται ο ποδηλάτης από τα νερά του δρόμου) και προφυλακτήρα αλυσίδας. Δεν έχουν όμως πολλές ταχύτητες. Αν θέλετε να ανεβοκατεβαίνετε τις ανηφόρες του Λυκαβηττού, το city bike δεν θα σας βολέψει. Προτιμήστε τα trekking bikes ή υβριδικά, ένα πάντρεμα ποδηλάτου πόλης και βουνού. Έχουν δυνατά φρένα και πολλές ταχύτητες. Ενδείκνυνται αν, εκτός από διαδρομές στην πόλη, θέλετε να κάνετε και εκδρομές σε ήπιας δυσκολίας δρόμους.

Αγωνιστικά

Απαιτούν καλή φυσική κατάσταση. Διαθέτουν λεπτά λάστιχα και έχουν σκυφτή θέση οδήγησης για μικρή αντίσταση στον αέρα. Είναι γρήγορα και ενδείκνυνται για μεγάλες αποστάσεις σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους.

Mountain bike

Προσφέρονται κυρίως για διαδρομές στο βουνό. Εχουν χοντρά λάστιχα με μεγάλα τακάκια, για να «γαντζώνουν» στο χώμα. Διαθέτουν καλές αναρτήσεις, οπότε τα βγάζουν πέρα μια χαρά και στις… λακκούβες της ασφάλτου.

Σπαστά

Τα διπλώνετε, επιβιβάζεστε στο μετρό, αποβιβάζεστε, τα ξεδιπλώνετε και βολτάρετε στην πόλη. Χωράνε και αποθηκεύονται παντού. Βολεύουν αν θέλετε να συνδυάζετε τη χρήση ποδηλάτου με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Είναι ελαφριά και εύκολα στη μεταφορά.

E-bikes

Υποβοηθούμενα από ηλεκτρικό κινητήρα που, όταν ενεργοποιείται, κάνει το πετάλι πιο εύκολο, τα ηλεκτρικά ποδήλατα αυξάνουν τη μέση ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει ο αναβάτης (25 χλμ./ώρα). Έτσι, επιτρέπουν τη διάνυση μεγαλύτερων αποστάσεων, χωρίς ο ποδηλάτης να έχει εξαιρετική φυσική κατάσταση. Η ηλεκτρική υποβοήθηση βοηθά στην άμεση ευθυγράμμιση του δίκυκλου όταν ξεκινά ή στην ανηφόρα (δεν παλαντζάρει). Για τη φόρτιση της μπαταρίας, που δίνει αυτονομία 40 – 50 χλμ., χρειάζονται 4 – 6 ώρες. Τιμές: από 790 ευρώ για τα city bikes και από 1.000 ευρώ για τα σπαστά. Τα κλασικά ποδήλατα μπορούν να μετατραπούν σε ηλεκτρικά με τη βοήθεια ηλεκτρικών kits.

Χρειάζομαι άλλο εξοπλισμό;

Για λόγους ασφαλείας το κράνος (από 30 ευρώ) είναι απαραίτητο. Φοράτε άνετα παπούτσια και ρούχα που να καλύπτουν όλο σας το σώμα. Σε περίπτωση πτώσης, το πρώτο σημείο που θα χτυπήσει είναι τα χέρια. Γι’ αυτό φροντίστε να φοράτε ειδικά γάντια ποδηλασίας (από 10 ευρώ) όλες τις εποχές του χρόνου (υπάρχουν καλοκαιρινά και χειμωνιάτικα). Εκτός από προστασία από μικροτραυματισμούς, απορροφούν τους κραδασμούς όταν είστε στο ποδήλατο σας. Αν το ποδήλατό σας δεν έχει καλάθι ή σχάρα και το χρησιμοποιείτε μέσα στην πόλη, μπορείτε να του προσθέσετε εσείς (από 17 ευρώ η σχάρα αλουμινίου, από 18 ευρώ το καλάθι + 15 ευρώ η βάση). Το να κρεμάτε σακούλες και τσαντάκια στο τιμόνι δεν είναι ούτε πρακτικό ούτε ασφαλές. Μην παραλείψετε να αγοράσετε μια καλή κλειδαριά, γιατί τα κρούσματα κλοπής γίνονται όλο και συχνότερα. Προτιμήστε τις λεγόμενες κλειδαριές-πέταλο, που είναι βαριές και σταθερές, και όχι τις σπιράλ, γιατί κόβονται εύκολα.

You May Also Like

About the Author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!